هزینه سرویس و نگهداری آسانسور

 

برای تعمیر آسانسور همانند سایر تجهیزات مکانیکی و الکتریکی نیاز به متخصص و یک فرد تاسیساتی ماهر می باشد. قطعات بسیار زیادی در ساختار آسانسور به کار رفته و وجود نقص در هریک از آن ها ممکن است سبب بروز مشکل در سایر قظعات شود. یکی از دلایل سخت بودن تعمیر آسانسور و تشخیص مشکل در آن ها، تنوع آسانسورها است.

تعمیر آسانسور در مقایسه با تعویض قطعات هزینه کمتری را به افراد استفاده کننده از آن متحمل می شود.در صورت مشاهده مشکلی در حرکت آسانسور باید نسبت به تشخیص و رفع نقص به موقع اقدام شود؛ زیرا ممکن است خرابی قسمتی از آسانسور موجب ایجاد مشکل در بخش دیگری از آن گردد و کار تعمیر آسانسور را با مشکل بیشتری مواجه کند. سرویسکار آسانسور باید در مورد کارکرد هر قطعه از آسانسور و محل نصب آن اطلاعات کافی داشته باشد و پیوسته دانش و مهارت خود را در این زمینه بروز رسانی کند.

عوامل موثر بر هزینه سرویس و نگهداری آسانسور 

معمولا برای ساختمان‌های با تعداد طبقات زیاد و واحدهای اداری و مجتمع مسکونی قراردادهای طلانی مدت برای تعمیر و سرویس آسانسور بسته می‌شود. عواملی که هزینه سرویس و نگهداری آسانسور را تغییر می‌کنند عبارت‌اند از:

نوع ساختمان و کاربری آن

روال اصلی این است که ساختمان‌های با تعداد بالای طبقات و واحدهای اداری و مجتمع‌‌های مسکونی، قراردادهای طولانی مدتی را با شرکت ‌های تعمیر و نگهداری آسانسور منعقد می‌کنند که هزینه تعمیر و سرویس آسانسور در آن لحاظ می‌شود و شرکت نگهداری را موظف‌ می‌کند که با یک زمان‌بندی توافق‌ شده کار سرکشی و سرویس بخش‌های مختلف آسانسور ساختمان را انجام دهند

عمدتا قراردادهای سرویس و نگهداری آسانسور یکساله و بازدیدها ماهی یک‌بار هستند. موقع بستن قرارداد علاوه بر اینکه به قیمت سرویس آسانسور توجه می‌کنید، حتما حواستان باشد شرکت مذکور هم عضو سندیکا باشد و هم پروانه طراحی و مونتاژ از وزارت صنعت و معدن و تجارت داشته باشد.

هزینه تعمیر و سرویس آسانسور بسته به اینکه آسانسور شما در یک ساختمان مسکونی سرویس دهی می‌‍کند یا تجاری و اینکه ساختمان شما چند طبقه و چند واحده است، متفاوت خواهد بود.

تعداد توقف

پارامتر دیگری که در محاسبه هزینه سرویس آسانسور درنظر گرفته می‌شود تعداد توقف آسانسور است و بنا بر یک فرمول حداقل 5 توقف در محاسبه لحاظ می‌شود (حتی اگر 4 یا 3 یا حتی 2 توقف بیشتر در کار نباشد).

بنابراین تعداد توقف‌‌ها یکی از متغیرهای مهم و تعیین‌ کننده قیمت سرویس آسانسور شماست و می‌تواند چیزی بین 100هزار تا 400 هزار تومان در هزینه نهایی خدماتی که دریافت می‌‌کنید تفاوت ایجاد کند.

عمر و میزان کارکرد آسانسور

عامل مهم دیگر در هزینه تعمیر و سرویس آسانسور عمر و میزان کارکرد آن است که حتما توسط فرد کارشناس در برآورد و اعلام نرخ سرویس آسانسور مورد توجه جدی قرار می‌گیرد.

در فرمول محاسبه هزینه سرویس اسانسور ترافیک استفاده از آسانسور، ظرفیت آسانسور، عمر آسانسور، کیفیت قطعات، و منطقه ساختمان هم از متغیرها هستند که در قیمت نهایی و تمام‌ شده خدماتی که دریافت می‌کنید تاثیر می‌گذارند و حتما توسط فرد کارشناس در برآورد و اعلام هزینه سرویس و نگهداری آسانسور و یا نگهداری آن مورد توجه جدی قرار می‌گیرد.

در مورد ضریب محل ساختمان در فرمول محاسبه هزینه سرویس و نگهداری آسانسور نگران نباشید، چراکه بسیاری از شرکت‌های تعمیر و نگهداری آسانسور در تمام مناطق و محلات به ارائه خدمات مشغول هستند و همین از سربار هزینه اضافه برای شما جلوگیری می‌کند.

کاهش هزینه سرویس و نگهداری آسانسور 

اگر به‌ فکر مدیریت جیب ساختمان و کاهش هزینه سرویس آسانسور هستید، بد نیست که به گرفتن سرویس خدمات روتین از شرکت‌های سرویس و نگهداری آسانسور فکر کنید و نرخ سرویس آسانسور ۱۴۰۲ را مد نظر قرار بدهید. چرا که همیشه می‌‌گویند پیشگیری کم‌ هزینه‌تر و راحت‌تر از درمان و تعمیر است.

در واقع با لحاظ کردن هزینه‌های جانبی که خرابی آسانسور می‌تواند به‌ وجود بیاورد مثل هزینه قطعه‌ حیاتی‌ موتور و حتی خطر جانی که ممکن است عدم توجه به تعمیر و سرویس آسانسور باعث شود، قیمت سرویس آسانسور با هر تعرفه‌ای هم که محاسبه شود زیاد نخواهد بود.

بازدیدهای ماهانه مذکور معمولا مدت زمان زیادی برای سرویس نمی‌گیرند و عموما هم به روغن کاری قطعات متحرک و چکاپ قسمت ‌های مختلف به صورت کلی محدود می‌‌شوند. البته تعمیرکار آسانسور در این قراردادها هیچگونه مسئولیتی در قبال تعمیرات قطعات معیوب از جمله سیم بکسل‌ها، موتور گیربکس و یا تابلو فرمان ندارد و بسیاری از خدمات و بازبینی‌های دیگری هم در این بازدیدهای ماهانه صورت می‌‌گیرد و هزینه روغن مصرفی آسانسور یا تعویض قطعات و اجزا هم جدا از قرارداد محاسبه و به هزینه سرویس آسانسور اضافه می‌شوند.

انواع فعالیت ها در مرحله سرویس و نگهداری آسانسور در سال 1402

۱- بازرسی

بازرسی از آسانسور در مقاطع زمانی برنامه ریزی شده صورت می پذیرد تا معلوم شودکه آیا آسانسور به سرویس نیاز دارد یا به تعمیرات پیشگیرانه؟بازرسی ممکن است به صورت چشمی یا عینی و یا از طریق اندازه گیری بعضی از ویژگیهای فیزیکی دستگاهها باشد.

۲- سرویس

در صورتیکه هنگام بازرسی نیاز به سرویس احساس شود سرویس دهی برای قسمتهای متحرک و ثابت اعم از الکتریکی و مکانیکی صورت می پذیرد.همچنین هر آسانسور باید مطابق “چک لیست سرویس و نگهداری آسانسور”ماهیانه حداقل یکبار مورد سرویس قرارگیرد.

۳- تعمیرات پیشگیرانه

این تعمیرات زمانی صورت می گیرد که هنوز امکانات وسایل نصب شده در حال کار بوده و دچار خرابی نشده است .هدف از تعمیرات پیشگیرانه آن است که خرابی سیستم به تعویق افتد و فاصله های بین خرابیها رو افزایش بگذارد.ویا جلوی خرابی های احتمالی گرفته شود.

۴- تعمیرات خرابی

این تعمیرات مربوط به مواردی است که دستگاه از کار افتاده است و نمی تواند به وظایف پیش بینی شده عمل کند.با انجام تعمیرات لازمه، آسانسور مجددا راه اندازی شده و مورد بهره برداری قرارمی گیرد.

کلیه بازرسی ها بر اساس استانداردهای ذیل انجام می گیرد :

·        استانداردهای جهانی (EN81,ASME,A17.1 ,…).

·        استانداردهای ملی ایران ۱-۳٫ ۶۳ .

·        در عملیات بازرسی جامع آسانسورها موارد زیر مورد بررسی قرار می گیرد :

·        عملکرد قفلها و دربهای کابین و طبقات

·        سیستم تعلیق کابین و مکانیزم تعادل و مسیر حرکت کابین

·        سیستم های کنترلی ، ایمنی ، الکتریکی و محرکه آسانسور

·        عملکرد ترمز ایمنی ، گاورنر و ضربه گیرها

Comments